onsdag, december 10, 2014

December #10 - Blogger i December - Vanillekranse...

Øv øv, jeg har alligevel fået sprunget nogle dage over i december - sådan er det når man har travlt :)
Kender I alle det eller er der nogle overskuds nisser i blandt os?

Men, men, men... i søndags den 7. december (2. søndag i advent) fik vi bagt julekager - det er en tradition hos min svigermor - hun samler børnebørn og oldebørn også vrider de klejner. For nogle år siden kom min svigerinde med og hun laver pebernødder sammen med dem og i år er jeg så kommet med.
Jeg havde fået Tupperwares kødhakker/pølse/kage maker og den skulle prøves på vanillekransene :)
Og den virkede - og opskriften jeg havde fået med var fantastisk

Opskriften på vanille kranse - får I lige her:

500 g hvedemel
350 g smør
1 stang vanille el. 2-3 tsk. Vanillesukker
250 g sukker
125 g mandler
1 æg
 
Bland mel og smør sammen. Tilsæt sukker og vanille. Smut og hak mandlerne og bland dem i. Pisk ægget let sammen, hæld det i dejen og ælt den til en ensartet masse.
 
Hvis dejen er for blød kan du sætte den på køl inden du kører den igennem ”kødhakkeren”.
Bages 10 min på 200 grader

Krammer Heidi

1 kommentar:

Margit sagde ...

MUMS... hvor ser de gode ud...
Jeg gemmer opskriften.... for det kunne jo være...;)
Jeg syn's også det er svært at nå det hele... og jeg har endda "hele dagen" - som nogen vil tænke... men min tid går altså RIGTIGT hurtigt ;)... fnis
God dag - knus